Jak zvládnout své finance

Home / blog / Jak zvládnout své finance

Dnes z trochu jiného soudku a hoooooodně praktické. Ale ke klidnému a spokojenému životu i takovéhle téma patří.

Také to znáte? Peníze vám utíkají mezi prsty. Ať vyděláte, kolik vyděláte, stále je to málo a připadá vám, že neděláte nic jiného, než si vzpomínáte co kde zaplatit nebo co nutného ještě koupit.

 

Udělejte si přehled. Všeho.

Vím, vím, radí to všichni a stále dokola. Nuda… Ale víte co? Mají pravdu! Na to, abyste se dobrali nějakého přehledu ve svých financích, musíte vzít papír a tužku a prostě to sepsat.

Začněte základním přehledem toho, co si myslíte, že normálně kupujete. K tomu se pak celý měsíc sledujte, co vlastně ještě platíte a kupujete.

Ale ne, abyste to psali jako jídelníček, který máte odevzdat před začátkem diety! Jako že: “Já vlastně jím zdravě”. 😀  Ne ne, pěkně popravdě a VŠECHNO. Jde o VÁŠ rozpočet. Nikdo jiný vám ho hodnotit nebude a nemá smysl, abyste si lhali do kapsy.

No, a nakonec k tomu přidejte věci, které je třeba kupovat a platit např. jen jednou ročně nebo půlročně nebo čtvtletně.

To je seznámek, co? Taky mi z mého bylo špatně. I po těch letech si na ten pocit vzpomenu 🙂

Seznam zpracujte

Teď všechny ty věci rozdělte do skupin.

  1. měsíční (fakt) nutné platby, především bydlení, jídlo, splátky půjček, pojištění, léky, atd.
  2. ostatní potřebné, např. drogerie, oblečení
  3. věci, s jejichž nutností nákupu lze čekat anebo vynaložené částky snížit bez pocitu nedostatku, např. hospůdky, časopisy a knihy, stravování mimo domov
  4. platby po více jak měsíci, např. lítačka, cvičení, zájmové kurzy, ale i zubař nebo kadeřník 🙂 
  5. možné šetření

 

Udělejte si tabulky

Ale v excelu! (nebo jiném tabulkovém editoru) Vím, vím, pro počítačové lajky je to příšerná představa, ale věřte mi. I jednoduchá tabulka v excelu vám velmi pomůže! Nebudete muset vše stále přepočítávat ručně a dokola. A co si budeme povídat, každý máme okolo sebe někoho, kdo s tímto programem umí a může vám pomoci (a pokud ne, napište si, ráda pro vás vytvořím verzi z mé vlastní 😉 )

Tabulky si rozdělte podle částí, které jsem popsala. Na řádky pište jednotlivé položky a do sloupců: plánovanou útratu, opravdovou útratu a rozdíl mezi nimi.

Pak už jen zbývá si udělat poslední tabulku, kam si dáte příjem, celkovou  plánovanou útratu a celkovou opravdovou útratu.

No, a v tuto chvíli víte, na čem jste 😉

Udělejte si obálky

A co s platbami, které se platí párkrát za rok? Jasně! Do obálky s nimi! Prostě si jednu velkou platbu rozpočítejte na měsíční výdaje a tuhle částku dávejte do příslušné obálky. Tím si jednoduše potřebnou částku po kouskách naspoříte.

Nebudete pak vyvedeni z míry, až budete muset v jeden měsíc zaplatit najednou třeba kurz malování, permanentky na plavání a k tomu ještě roční lítačku 😀

A samozřejmě, nezapomeňte tabulku s obálkovými platbami započítat do měsíčního přehledu 😉

 

No a máme hotovo! 😀

A jen vás poprosím, abyste si plánované výdaje psali opravdu poctivě. Podle pravdy a podle toho, jak průměrně za ně utrácíte. Nemá smysl si do kolonky předem napsat méně a pak to nesplnit. Akorát vám to zkazí náladu a srazí sebevědomí.

Pokud máte cíl u dané položky šetřit, dělejte to bez nějakého velkého plánování. Prostě to udělejte. V tabulce pak uvidíte, že jste to zvládli i bez pocitů, že o něco přicházíte. A další měsíc můžete s klidem nižší částku napsat.

A pokud se nepovedlo? No co, svět se nezboří. Tak si příští měsíc dám míň zmrzlin, no. 😀