Dnes z trochu jiného soudku a hoooooodně praktické. Ale ke klidnému a spokojenému životu i takovéhle téma patří.
Také to znáte? Peníze vám utíkají mezi prsty. Ať vyděláte, kolik vyděláte, stále je to málo a připadá vám, že neděláte nic jiného, než si vzpomínáte co kde zaplatit nebo co nutného ještě koupit.
Udělejte si přehled. Všeho.
Vím, vím, radí to všichni a stále dokola. Nuda… Ale víte co? Mají pravdu! Na to, abyste se dobrali nějakého přehledu ve svých financích, musíte vzít papír a tužku a prostě to sepsat.
Začněte základním přehledem toho, co si myslíte, že normálně kupujete. K tomu se pak celý měsíc sledujte, co vlastně ještě platíte a kupujete.
Ale ne, abyste to psali jako jídelníček, který máte odevzdat před začátkem diety! Jako že: “Já vlastně jím zdravě”. 😀 Ne ne, pěkně popravdě a VŠECHNO. Jde o VÁŠ rozpočet. Nikdo jiný vám ho hodnotit nebude a nemá smysl, abyste si lhali do kapsy.
No, a nakonec k tomu přidejte věci, které je třeba kupovat a platit např. jen jednou ročně nebo půlročně nebo čtvtletně.
To je seznámek, co? Taky mi z mého bylo špatně. I po těch letech si na ten pocit vzpomenu 🙂
Seznam zpracujte
Teď všechny ty věci rozdělte do skupin.
- měsíční (fakt) nutné platby, především bydlení, jídlo, splátky půjček, pojištění, léky, atd.
- ostatní potřebné, např. drogerie, oblečení
- věci, s jejichž nutností nákupu lze čekat anebo vynaložené částky snížit bez pocitu nedostatku, např. hospůdky, časopisy a knihy, stravování mimo domov
- platby po více jak měsíci, např. lítačka, cvičení, zájmové kurzy, ale i zubař nebo kadeřník 🙂
- možné šetření
Udělejte si tabulky
Ale v excelu! (nebo jiném tabulkovém editoru) Vím, vím, pro počítačové lajky je to příšerná představa, ale věřte mi. I jednoduchá tabulka v excelu vám velmi pomůže! Nebudete muset vše stále přepočítávat ručně a dokola. A co si budeme povídat, každý máme okolo sebe někoho, kdo s tímto programem umí a může vám pomoci (a pokud ne, napište si, ráda pro vás vytvořím verzi z mé vlastní 😉 )
Tabulky si rozdělte podle částí, které jsem popsala. Na řádky pište jednotlivé položky a do sloupců: plánovanou útratu, opravdovou útratu a rozdíl mezi nimi.
Pak už jen zbývá si udělat poslední tabulku, kam si dáte příjem, celkovou plánovanou útratu a celkovou opravdovou útratu.
No, a v tuto chvíli víte, na čem jste 😉
Udělejte si obálky
A co s platbami, které se platí párkrát za rok? Jasně! Do obálky s nimi! Prostě si jednu velkou platbu rozpočítejte na měsíční výdaje a tuhle částku dávejte do příslušné obálky. Tím si jednoduše potřebnou částku po kouskách naspoříte.
Nebudete pak vyvedeni z míry, až budete muset v jeden měsíc zaplatit najednou třeba kurz malování, permanentky na plavání a k tomu ještě roční lítačku 😀
A samozřejmě, nezapomeňte tabulku s obálkovými platbami započítat do měsíčního přehledu 😉
No a máme hotovo! 😀
A jen vás poprosím, abyste si plánované výdaje psali opravdu poctivě. Podle pravdy a podle toho, jak průměrně za ně utrácíte. Nemá smysl si do kolonky předem napsat méně a pak to nesplnit. Akorát vám to zkazí náladu a srazí sebevědomí.
Pokud máte cíl u dané položky šetřit, dělejte to bez nějakého velkého plánování. Prostě to udělejte. V tabulce pak uvidíte, že jste to zvládli i bez pocitů, že o něco přicházíte. A další měsíc můžete s klidem nižší částku napsat.
A pokud se nepovedlo? No co, svět se nezboří. Tak si příští měsíc dám míň zmrzlin, no. 😀